تعریف جامع و جدیدی برای بهبودی از دیابت نوع 2

16مارس 2019- انجمن متخصصان دیابت بریتانیا (ABCD) و انجمن مراقبت های اولیه ی دیابت(PCDS)  دور هم گرد آمدند تا یک تعریف جامع از بهبودی از دیابت نوع 2 ارائه دهند.

در پروپوزالی که توسط دکتر Nagi رئیسABCD ، دکتر Hambling مدیر PCDS  و پروفسور Taylor ارائه شده است، نیاز به بهبود و یکسان سازی تعریف بهبودی از دیابت نوع 2 یا type 2 diabetes remission بخوبی پررنگ شده است، زیرا در حال حاضر هیچ تعریف بین المللی یا حتی توافق ملی در این مورد وجود ندارد.

مطالعات به طور فزاینده ای نشان داده اند که افراد چاق و یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با کاهش وزن قابل توجه، بیماری دیابت نوع 2 خود را به حالت بهبودی برسانند.

یافته های برنامه کم کربوهیدرات نشان می دهد که میزان هموگلوبین A1c،  26 درصد از افرادی که این برنامه ی یکساله را به پایان رسانده اند، کاهش یافته و بدون مصرف داروهای کاهنده گلوکز یا فقط با مصرف متفورمین به سطح نرمال رسیده است.

ارائه ی تعریف دقیق بهبودی از دیابت، سخت است. زیرا بهبودی از دیابت ممکن است به روش های مختلفی از قبیل استفاده از رژیم غذایی کربوهیدرات کم، کم کالری(مانند تحقیقDiRECT) و یا جراحی باریاتریک (کاهش وزن) میسر شود.

در تلاشهای قبلی اصطلاحاتی مانند بهبودی جزئی، کامل و طولانی مدت پیشنهاد شده بود که بیانگر دوره های زمانی مختلفی می شود که ممکن است افراد علائم بهبودی را نشان دهند.

به نظر می رسد استفاده از این روش(جزئی، کامل و طولانی مدت) بطور بالینی بسیار پیچیده باشد. تعریف جدید و واضح تر می تواند به کاهش سردرگمی افراد برای رسیدن به بهبودی و به پزشکان مراقبت های بهداشتی برای نحوه ی نظارت بر پیشرفت دراز مدت این افراد کمک کند.

پیشنهاد جدید نشان می دهد که بهبودی یا remission زمانی حاصل می گردد که سه معیار کلیدی زیر برآورده شود:

·        کاهش وزن

·        دستیابی به قند خون ناشتای کمتر از 7 میلی مول بر لیتر، یا HbA1c کمتر از 48 میلی مول بر مول، بر اساس دستورالعمل های تشخیصی سازمان بهداشت جهانی،در دو بار آزمایش با حداقل شش ماه فاصله.

·        دستیابی به موارد فوق، هنگامیکه به طور کامل مصرف هر نوع داروی کاهنده ی قند خون متوقف شود.

این تعریف ساده، بر حفظ تغییرات وزن و مقدار قند خون در دراز مدت تاکید دارد.

بر اساس توافق جدید، ABCD و PCDS همچنین باید در کدگذاری دیابت، حالت بهبودی در طول درمان پزشکی نیز تعریف شود، با استفاده از کد جدید «دیابت در حال بهبود» نظارت بر وضعیت بیماران آسانتر می شود. آنها امیدوارند که این کار به بهبود جمع آوری داده ها در آینده کمک کرده و به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک نماید تا از دستورالعمل های روشنی تبعیت کنند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/calls-for-a-new-era-in-identifying-type-2-diabetes-remission-97417168.html